Blog
Hieronder de meest interessante tips & tricks en wetenswaardigheden uit onze praktijk
43. De Proactieve organisatie (3/4)
In de weblogs 41 t/m 44 vindt u mogelijk extra handvaten voor het bepalen in welke fase van ontwikkeling uw organisatie op dit moment staat. Dit kunt u doen aan de hand van de kolom waarin u de meeste overeenkomsten ziet met uw eigen organisatie. Als u dit inmiddels...
SHOD 42. De Actieve organisatie (2/4)
In de vorige blog, in deze en in de beide blogs daarna worden telkens één van de vier ontwikkelingsstadia van een organisatie nader toegelicht. Aan de hand van de karakteristieken die typerend zijn voor ieder van deze organisatie-fasen; Reactief, Actief, Pro-actief en...
41. De Reactieve organisatie (1/4)
Zoals in de vorige weblog toegezegd worden in deze en de drie hieropvolgende blogs, telkens één van de vier ontwikkelingsstadia van een organisatie nader toegelicht. Aan de hand van de karakteristieken die typerend zijn voor ieder van deze organisatie-fasen vroegen we...
40. Managementstijl versus de ontwikkelingsstadia van een organisatie (vervolg op weblogs 18 en 19).
Zoals hiervoor in weblog 39 toegezegd gaan we hier dieper in op twee zeer belangrijke opmerkingen bij het ‘stijl-stadia model’ zoals hiernaast getoond. Eén: elke ontwikkelingsfase van de organisatie is een natuurlijke. Het doorbreken ervan werkt niet. Wie coachend...
39. Hoe adresseren we obstakels in de ‘Innovatiereis’?
Allereerst wil ik hier onze volgers op www.pullenpush.nl en op LinkedIn Pull& Push bedanken voor het zo snel bereiken van deze mooie mijlpaal. Dagelijks nieuwe kijkers en blijvers en ‘still growing strong’. Fijn dat onze blogs blijkbaar voorzien in een behoefte....
38. Dingen waarvan we niet weten, dat we ze niet weten. Incl. wat is growth hacking?
Een tussendoortje. Maar niet zo maar één. Meer dan een doordenker! Bron: Jan Willem den Hollander, MarketingFacts. 22 oktober 2021 Waarom je altijd een boekje bij je moet hebben als je een break neemt. Die momenten, waarvan je niet weet hoe ze komen. Wat je wel zeker...
37. Strategie; (maak)bedrijven (laten) groeien van servet naar tafellaken
Ondernemers van (MKB-)organisaties hebben nogal eens het gevoel dat ze tijdens de groei tegen een zwaar punt aanlopen. Een punt waarop de dingen moeizamer, lastiger of soms in het geheel niet meer lijken te kunnen. Herkenbaar? Schrik niet! Dit is zeker niet...
36. De logistieke doelstelling versus de doelstellingen van de Customer Service
Alvorens in te gaan op de mogelijk aanknopingspunten tot verbetering breng ik graag eerst nog even de vorige blog (#35) en het volgende in herinnering [bron: “Visser/Van Goor H5, p.55] “Het doel van de logistiek is om de doorlooptijd* te verkorten, de...
35. Logistieke doelstelling in relatie tot het Product
In de dagelijkse praktijk komen de begrippen leverbetrouwbaarheid en klanttevredenheid veel voor. Vaak geeft een ondernemer mij aan hoe lastig de organisatie het vindt om deze twee criteria goed te managen. Aan de hand van bijgaande figuur licht ik graag de relatie...
34. Benefit Selling (Value selling)
Afgelopen jaar hele mooie workshops gedaan over het onderwerp ‘Benefit Selling’, ook wel ‘Value selling’ genaamd. Deze (verkoopondersteunende) methodiek wordt sinds jaar en dag toegepast door grotere professionele organisaties en raakt steeds meer in zwang binnen het...
33. Generieke strategieën; Cost leadership, Highest quality, Middle-of-the-road
Dagelijks stel ik vast dat veel ondernemers minder bekend zijn met het begrip ‘Generieke Strategie’. Nu is het zeker niet zo dat zonder deze kennis goed ondernemen onmogelijk is en dat hiermee de (zakelijke) wereld vergaat, maar het is naar mijn bescheiden mening...
32. De zwarte en de witte wereld 4/4 | Fouten maken mag NIET, tenzij ….
In managersland blijkt dat het gezegde ‘fouten maken mag’ dusdanig wijd verbreid is, dat ik bijna geneigd ben te zeggen ‘fouten maken mag NIET, tenzij...'. Als senior kan ik zeggen dat ik als leider behoorlijk wat spitsroeden heb gelopen en in enthousiasme, door...