Blog
Hieronder de meest interessante tips & tricks en wetenswaardigheden uit onze praktijk
36. De logistieke doelstelling versus de doelstellingen van de Customer Service
Alvorens in te gaan op de mogelijk aanknopingspunten tot verbetering breng ik graag eerst nog even de vorige blog (#35) en het volgende in herinnering [bron: “Visser/Van Goor H5, p.55] “Het doel van de logistiek is om de doorlooptijd* te verkorten, de...
35. Logistieke doelstelling in relatie tot het Product
In de dagelijkse praktijk komen de begrippen leverbetrouwbaarheid en klanttevredenheid veel voor. Vaak geeft een ondernemer mij aan hoe lastig de organisatie het vindt om deze twee criteria goed te managen. Aan de hand van bijgaande figuur licht ik graag de relatie...
34. Benefit Selling (Value selling)
Afgelopen jaar hele mooie workshops gedaan over het onderwerp ‘Benefit Selling’, ook wel ‘Value selling’ genaamd. Deze (verkoopondersteunende) methodiek wordt sinds jaar en dag toegepast door grotere professionele organisaties en raakt steeds meer in zwang binnen het...
33. Generieke strategieën; Cost leadership, Highest quality, Middle-of-the-road
Dagelijks stel ik vast dat veel ondernemers minder bekend zijn met het begrip ‘Generieke Strategie’. Nu is het zeker niet zo dat zonder deze kennis goed ondernemen onmogelijk is en dat hiermee de (zakelijke) wereld vergaat, maar het is naar mijn bescheiden mening...
32. De zwarte en de witte wereld 4/4 | Fouten maken mag NIET, tenzij ….
In managersland blijkt dat het gezegde ‘fouten maken mag’ dusdanig wijd verbreid is, dat ik bijna geneigd ben te zeggen ‘fouten maken mag NIET, tenzij...'. Als senior kan ik zeggen dat ik als leider behoorlijk wat spitsroeden heb gelopen en in enthousiasme, door...
31. De zwarte en de witte wereld 3/4 | Problemen en échte uitdagingen wakkeren creativiteit aan
U kunt het zo gek niet bedenken of een groot echelon managers wil nog steeds dat we iets bijhouden, administreren, opschrijven 'vanwege het opschrijven'. Bureaucratie ten top en een mooi voorbeeld van een vlucht op zwart. Mocht de situatie zich voordoen dan kan men...
30. De zwarte en de witte wereld (2/4) | grafiek van de angst
Naar onze dagelijkse beleving neigen veel organisaties procesmatig dus naar de zwarte kant over te hellen. Zeker zodra de druk(te) toeneemt. De directieven blijven dan het sterkst op zwart, de mentoren en coaches schuiven dan meer richting zwart en de verbindende of...
29. De zwarte en de witte wereld (1/4) | visie + passie = ambitie
De aanleiding tot deze weblog is een boek dat ik ontving van een van mijn relaties :‘Ga kathedralen bouwen’ van Daan Quakernaat. Een thema en (management)benadering die mij bijzonder aansprak. Vooral ook vanwege het extra essay over: ‘de zwarte en de witte wereld’ en...
28. De kunst en kracht van het ‘loslaten’
In het kader van leiderschapsontwikkeling praten we in onze praktijk vaak met managers over ‘loslaten’. Dit valt hen vaak niet mee. In het kader van ‘empowerment’ of ‘delegeren’ betekent dit om zaken met vertrouwen over te dragen aan anderen. Over de diepere betekenis...
27. De groeifasen van elk (!) bedrijf
Dit keer ‘leen’ ik van ‘nl groeit’ dat zegt: “96% van de ondernemers blijft < 8 mdw. en slechts 4% heeft een mentor”. Iedere dag bewijst onze praktijk dat het hebben van een mentor de kans op extra gezonde groei sterk vergroot. Verbazing alom als ik de aanvoerders...
26. De ‘Hamburger-techniek’ (offerte maken)
“Hierbij stuur ik u de prijzen voor …”. Zo ziet het begin van menige (e-mail?) offerte er nog steeds uit. U staat hiermee dan al direct met 1-0 achter t.o.v. professionele organisaties die de juiste aandacht aan offertes besteden. Een manier om een dergelijke offerte...
25. Levensfasen versus leiderschap
In m’n webblogs (SHOD 18 t/m 20) gaf ik aan dat er een sterke relatie bestaat tussen de ontwikkelingsstadia van organisaties en de stijlen van leiderschap die hierbij een cruciale rol spelen. Ook werd duidelijk dat hierbij het hebben van de juiste grondgedachte...