“Strategie-Hulp-On-Demand (SHOD)”

uw ‘meewerkend voorman’ bij de strategische opbouw en -ontwikkeling  van uw organisatie

44. De Toppresterende organisatie* (4/4)

In deze en de vorige drie weblogs vindt u mogelijk extra handvaten voor het bepalen in welke fase van ontwikkeling uw organisatie op dit moment zit. Dit kunt u doen aan de hand van de kolom waarin u de meeste overeenkomsten ziet met uw eigen organisatie.

Als u dit inmiddels al kon bepalen is dit geweldig en heeft u – na een korte rustpauze waardoor dit kan beklijven ! – hopelijk de moed, de energie én vooral de ambitie om deze naar een nog hoger (lees; mooier of zelfs echt professioneel) niveau te brengen.

De Toppresterende organisatie.
Op dit hoogste ontwikkelingsniveau inspireert het management de medewerkers door bezielend optreden en door het leggen van verbinding. Zij richten zich op de bijdrage door de organisatie aan de Job-To-Be-Done die de klant heeft. Lees; de markt, of de doelklant(en), dus veel minder op ‘wat levert het onszelf op’. Dit laatste is meer een benchmark.
De motivatie komt voort uit inspiratie, zowel vanuit een benoemde ambitie van de organisatie, als vanuit het Leiderschap die anderen laat ontwikkelen en ondersteunt om échte waarde toe te kunnen voegen.
De organisatie als geheel doet er toe, is betekenisvol, ambitie-gestuurd en vitaal en creëert waardevolle producten en diensten.
De werkprocessen- en methodieken zijn state-of-the-art en innovatief.
Zelfverantwoordelijkheid en verantwoording nemen zijn key en de afnemers zijn niet langer klanten/nummers, maar zijn loyaal/betrokken partners én ambassadeur van de organisatie.
De planning is gericht op continue ontplooiing van de mogelijkheden van de organisatie, de mens erin, de partners in de keten en haar omgeving.

Zoals in de eerste inleiding gezegd, impliceert elk volgend stadium de vorige fases.
In elke organisatie zijn altijd de kiemen van de reactieve organisatie aanwezig.
De verworvenheden van de actieve fase vormen het fundament voor de proactieve fase. De proactieve fase vormt de basis voor de hier beschreven toppresterende of contribuerende** organisatie. De arbeider/werker werd gaandeweg respectievelijk werknemer, medewerker en tenslotte, de (onmisbare en gewaardeerde) collega.
Beschaving en welvaartsbesef voor allen doet ook wat!

Het is daarom zaak aan de verworvenheden in iedere fase aandacht te blijven besteden. Ook deze contribuerende organisatie bouwt dus voort op wat eerder bereikt werd. De besturing omvat alle positieve elementen uit de voorgaande fases van ontwikkeling. Ze vragen wel steeds minder aandacht omdat ze een geïntegreerd deel van de cultuur geworden zijn. Het organigram is holistisch. Iedereen weet wat te doen en hoe anderen te ondersteunen.

Nu het beeld compleet is vraag ik u nogmaals vast te stellen in welke fase van ontwikkeling uw organisatie zit en wat er nog te behalen valt.

Bevindt u zich met uw organisatie in de proactieve fase, heeft u deze afgerond én weet u dit vast te houden dan levert u een prestatie van formaat en vele organisaties kunnen nu al jaloers op u zijn!

Vooral vanuit de twee eerste fasen moet u te allen tijde – maar wel zo gelijkmatig mogelijk over de aspecten heen – streven naar de volgende fase. Probeer hier dus niet om telkens per aspect ‘door te stoten’ naar een hoger niveau, maar trek er per fase telkens ieder aspect in voldoende mate bij.

Pas als u uw sporen in de proactieve organisatie heeft verdiend kunt u mogelijk ook nog per aspect ‘doorstoten’ naar een hoger niveau en hier gelijk de vruchten van plukken. Probeer ieder ander aspect er dan wel zo goed en zorgvuldig mogelijk bij te trekken.

U werkt dan in een uitzonderlijke en bijzondere organisatie. Vergewis u als aanvoerders tijdig wat de collegae en partners van u verlangen opdat u (als geheel!?) een echt Leadership-team blijft en als zodanig rolmodel blijft.

*) Bron: Willem Wanrooij – Management Scope.
**) Door de overtuigingen vanuit het 
#Contributisme** – niet schaden, zonder oordeel en de juiste balans tussen zaken die er écht toe doen – toe te passen en de grondhouding ‘wat dragen we bij?’ ontstaat een authentieke cultuur die zich kenmerkt door vertrouwen, bevlogenheid, inclusiviteit, vitaliteit, energie en aanstekelijk enthousiasme.
***)  
https://lnkd.in/ecHwpxtB

Meer weten?
Bel ons op 0683 398 488 of bel één van mijn collega’s bij Vosteq (www.vosteq.nl). Vele gerenommeerde bedrijven gingen u al voor met onze dienstverlening.

PS. Een extra toelichting op dit thema vindt u in weblog #19 (ref. 24 januari 2024). Dezelfde vraag wordt hier herhaald, maar laat zich i.c.m. de weblogs 41 t/m 44 wellicht wat gemakkelijker beantwoorden. Hier leest u meer over de relatie tussen de Managementstijl en de Ontwikkelingsstadia van een organisatie. Zeker interessant als u deze artikelen nuttig vindt en nieuwsgierig bent naar het antwoord.
Wij zijn het wel en helpen u graag verder!