Blog
Hieronder de meest interessante tips & tricks en wetenswaardigheden uit onze praktijk
Index
Alle tot nu toe geplaatste blogs zijn genummerd en staan zoveel mogelijk in een logische volgorde. Tenzij anders aangegeven vormt iedere blog een afgerond thema rondom Strategie, Organisatieontwikkeling, Leiderschap of (strategische) Marketing & Verkoop, etc.. 1....
57. Zwaar (TEAM)werk zonder frustraties: lessen in zelfverantwoordelijkheid nemen en betrokkenheid
Dezer dagen is er in onze buurt in Twente een prachtig tafereel te zien. Rietdekkers zijn bezig enkele schuren en woningen van een nieuw dak te voorzien. Het ambacht lijkt eeuwenoud, maar de manier waarop ze samenwerken is verrassend modern – en bijzonder leerzaam...
56. Over scherpe keuzes qua strategie, over wendbaar zijn als organisatie en over lef
In weblog 54 schreef ik over trade-offs: de scherpe keuzes die een strategie duurzaam en onderscheidend maken. Een goede strategie vraagt niet alleen om vooruitkijken naar kansen, maar ook om de moed te bepalen wat een organisatie niet meer moet doen. Vaak blijven...
55. “Is dit wel de cultuur die we willen en nodig hebben?”
Steeds vaker word ik gebeld door organisaties die hun bedrijfs- of organisatiecultuur willen aanpakken. Een interessante trend, want cultuur is er altijd — net als binnen de samenleving — en vormt een onlosmakelijk onderdeel van iedere organisatie. Toch leeft bij veel...
54. Strategische groei vs. de Ansoff-matrix: kansen, valkuilen en succesfactoren
In een dynamische markt zijn organisaties voortdurend op zoek naar manieren om te groeien. De Ansoff-matrix is daarbij een veelgebruikt model om strategische groeirichtingen te verkennen. Deze matrix onderscheidt vier strategieën: marktpenetratie, marktontwikkeling,...
53. Ansoff’s Matrix revisited: Strategische Groei bekeken vanuit Organisatieontwikkeling
De matrix van Ansoff is een klassiek hulpmiddel voor het bepalen van groeistrategieën. De vier segmenten – Marktpenetratie (P/I.), Marktontwikkeling (MO/II.), Productontwikkeling (PO/III.) en Diversificatie (D/IV.) – zijn in de originele matrix strikt van elkaar...
52. Een handig hulpmiddel om een Waardepropositie te bepalen en extra omzet te behalen
Ontdek ook wat een goede Waardepropositie betekent voor uw eigen organisatie (en haar omzet!) en via Value Selling voor die van uw Afnemer/Klant. Wilt u snel en effectief een waardepropositie opstellen voor uw organisatie, productgroep, product of dienst? Of wilt u...
51. Wat Leiderschap te maken heeft met ‘het einde voor ogen houden’
Afgelopen periode drong (het boek van) Stephen Covey* zich weer eens nadrukkelijk aan mij op toen er nogal wat overlijdensberichten onze kant op kwamen. Te weten; de vader van een klant, een oud-klasgenoot (tot die dag een gerenommeerd chef-kok), een goede buur (In...
50. En dan nu even heel iets anders. Hoe mensen in elkaars voetsporen kunnen treden en hun ambitie volgen van facilitator tot glazenier en van leerling tot persoonlijk coach
Tijdens mijn loopbaan heb ik zowel in loondienst als zelfstandig gewerkt als adviseur in strategie, leiderschap en organisatieontwikkeling. Mijn interesse in management ontstond al vroeg, toen ik door multinationals op talloze trainingen en workshops werd gestuurd....
49. ‘Strategisch denken’, ‘Strategisch Managen’ en Adaptief zijn
Dit is noodzakelijker dan ooit om de ‘wolk-op-de-horizon’ oftewel ‘het applausgebied’ voldoende helder te krijgen. Door ‘strategisch denken’ laat u zien dat u voor uzelf kunt denken en beslissingen kunt nemen die de organisatie positioneren voor de toekomst. Het...
48. Het applausgebied van een Strategie in relatie tot het ‘Why-How-What’ (Simon Sinek)
Mijn fantastische collega Marijke van VOSTEQ reageerde o.a. als volgt op de vorige weblog (47): “volgens mij is het ‘Waarom/Doel’ het belangrijkste. Alle ‘Wat/Resultaten’ kunnen dan bijdragen aan dit ‘Waarom”. Met dank aan haar gebruik ik deze fantastische opening...
47. Het applausgebied van een Strategie en meer
De ‘stip-op-de-horizon’, is in feite meer een ‘wolk’ oftewel representeert zij een ‘applausgebied’. Binnen de ‘hoog-over’ strategie is deze dus vooral ‘richtinggevend’ (en voorkomt dat er door de Leiding - zoals voorheen ?! - alle kanten op gedacht wordt en voorkomt...