Blog
Hieronder de meest interessante tips & tricks en wetenswaardigheden uit onze praktijk
50. En dan nu even heel iets anders. Hoe mensen in elkaars voetsporen kunnen treden en hun ambitie volgen van facilitator tot glazenier en van leerling tot persoonlijk coach
Tijdens mijn loopbaan heb ik zowel in loondienst als zelfstandig gewerkt als adviseur in strategie, leiderschap en organisatieontwikkeling. Mijn interesse in management ontstond al vroeg, toen ik door multinationals op talloze trainingen en workshops werd gestuurd....
49. ‘Strategisch denken’, ‘Strategisch Managen’ en Adaptief zijn
Dit is noodzakelijker dan ooit om de ‘wolk-op-de-horizon’ oftewel ‘het applausgebied’ voldoende helder te krijgen. Door ‘strategisch denken’ laat u zien dat u voor uzelf kunt denken en beslissingen kunt nemen die de organisatie positioneren voor de toekomst. Het...
48. Het applausgebied van een Strategie in relatie tot het ‘Why-How-What’ (Simon Sinek)
Mijn fantastische collega Marijke van VOSTEQ reageerde o.a. als volgt op de vorige weblog (47): “volgens mij is het ‘Waarom/Doel’ het belangrijkste. Alle ‘Wat/Resultaten’ kunnen dan bijdragen aan dit ‘Waarom”. Met dank aan haar gebruik ik deze fantastische opening...
47. Het applausgebied van een Strategie en meer
De ‘stip-op-de-horizon’, is in feite meer een ‘wolk’ oftewel representeert zij een ‘applausgebied’. Binnen de ‘hoog-over’ strategie is deze dus vooral ‘richtinggevend’ (en voorkomt dat er door de Leiding - zoals voorheen ?! - alle kanten op gedacht wordt en voorkomt...
46. Strategie versus procesarchitectuur (versus de groei van een systeem van prestatie-indicatoren)
Volgens Torremans [Bedrijfsprocessen onder architectuur] is een procesarchitectuur een nieuwe laag in het proces-denken waarop met een tijdhorizon van drie tot vijf jaar wordt nagedacht over de inrichting van de bedrijfsvoering. Deze ‘nieuwe’ laag is idealiter leidend...
45. De Groeicurve
Rekening houdend met de ‘impact door de omvang van groei van organisaties’ die toegelicht wordt in weblog 27 (De groeifasen van elk (!) bedrijf) en met de grootte van een organisatie’ die toegelicht wordt in weblog 37 (Strategie; (maak)bedrijven (laten) groeien van...
44. De Toppresterende organisatie* (4/4)
In deze en de vorige drie weblogs vindt u mogelijk extra handvaten voor het bepalen in welke fase van ontwikkeling uw organisatie op dit moment zit. Dit kunt u doen aan de hand van de kolom waarin u de meeste overeenkomsten ziet met uw eigen organisatie. Als u dit...
43. De Proactieve organisatie (3/4)
In de weblogs 41 t/m 44 vindt u mogelijk extra handvaten voor het bepalen in welke fase van ontwikkeling uw organisatie op dit moment staat. Dit kunt u doen aan de hand van de kolom waarin u de meeste overeenkomsten ziet met uw eigen organisatie. Als u dit inmiddels...
42. De Actieve organisatie (2/4)
In de vorige blog, in deze en in de beide blogs daarna worden telkens één van de vier ontwikkelingsstadia van een organisatie nader toegelicht. Aan de hand van de karakteristieken die typerend zijn voor ieder van deze organisatie-fasen; Reactief, Actief, Pro-actief en...
41. De Reactieve organisatie (1/4)
Zoals in de vorige weblog toegezegd worden in deze en de drie hieropvolgende blogs, telkens één van de vier ontwikkelingsstadia van een organisatie nader toegelicht. Aan de hand van de karakteristieken die typerend zijn voor ieder van deze organisatie-fasen vroegen we...
40. Managementstijl versus de ontwikkelingsstadia van een organisatie (vervolg op weblogs 18 en 19).
Zoals hiervoor in weblog 39 toegezegd gaan we hier dieper in op twee zeer belangrijke opmerkingen bij het ‘stijl-stadia model’ zoals hiernaast getoond. Eén: elke ontwikkelingsfase van de organisatie is een natuurlijke. Het doorbreken ervan werkt niet. Wie coachend...
39. Hoe adresseren we obstakels in de ‘Innovatiereis’?
Allereerst wil ik hier onze volgers op www.pullenpush.nl en op LinkedIn Pull& Push bedanken voor het zo snel bereiken van deze mooie mijlpaal. Dagelijks nieuwe kijkers en blijvers en ‘still growing strong’. Fijn dat onze blogs blijkbaar voorzien in een behoefte....












