In de vorige blog, in deze en in de beide blogs daarna worden telkens één van de vier ontwikkelingsstadia van een organisatie nader toegelicht.
Aan de hand van de karakteristieken die typerend zijn voor ieder van deze organisatie-fasen; Reactief, Actief, Pro-actief en Toppresterend, kunt u proberen uw eigen organisatie juist in te delen, maar ook of u in de bestaande fase eerst nog wat door wil/moet ontwikkelen, of dat u zelfs al kunt streven naar de volgende fase.
In deze weblogs vindt u mogelijk een extra handvat voor het bepalen waar uw organisatie nu staat aan de hand van de kolom waarin u de meeste overeenkomsten ziet met uw eigen organisatie.
Staat uw organisatiefase er al bij?
In weblog 19 vond u eerder al een aftrap voor deze inleidingen.
De Actieve organisatie.
Een organisatie op dit ontwikkelingsniveau formuleert doelen in termen van concrete output.
Op basis van afspraken tussen leidinggevenden en medewerkers worden realistische tijden en budgetten afgesproken.
De planning wordt nu beter beheersbaar.
Samenwerking in teams en onderlinge afstemming vormen een belangrijk gegeven.
In de organisatie is het terugkoppelen van informatie over gedrag en andere relevante aspecten een geaccepteerd gegeven.
Het management coördineert en stuurt, het leiderschap richt zich vooral op stimuleren en probleem oplossen.
Men selecteert informatie en voorstellen op wat nodig is om het werk goed te kunnen doen. Aspecten zoals rechts in de afbeelding te zien zijn worden meer en meer leidend.
Volgende keer: de Pro-Actieve Organisatie.