In het verlengde van enkele van de vorige artikelen geven we nog graag aan dat het geschetste Klantenprofiel versterkt kan worden door het maken van een zogenaamd Emotie Canvas van uw klant(groep).
Meer ‘empathie’ richting de klant kan zeer zeker in belangrijke mate bijdragen aan het opstellen van de beste strategie! Het gaat hier dan vooral om het inlevingsvermogen in De klant. Elkaar wederzijds en heel specifiek De Klant, écht willen begrijpen. Vandaar de naam Emotie Canvas.
In de literatuur wordt deze figuur (zie afbeelding) vaak ietwat kinderlijk weergegeven. Misschien omdat we onszelf als jonge kinderen snel en graag zo simpel inleven, maar dat we dit daarna vaak weer snel vergeten. (Schijnbaar kunnen wij ons als mensen van oorsprong goed inleven, maar leren we empathie vaak al-te-snel af, of geven wij er de voorkeur aan om onze eigen interesses op de voorgrond te plaatsen!).
Door geïnteresseerd, diep, na te denken over de taak van de klant en deze goed te begrijpen moet je je immers inleven in zijn situatie. (zie ook https://www.linkedin.com/posts/ruudpullen_zo-zet-je-je-inner-voice-op-de-pauzestand-activity-7127224664019329024-E-lI?utm_source=share&utm_medium=member_desktop )
De tekst in de figuur helpt hierbij. Dit helpt ons ook nog beter na te denken over de werkelijke ambitie van de klant, c.q. de ambitie (van de aanvoerder(s)) van een organisatie. ‘Ambitie’ is een krachtig richtinggevend aspect. Hierover later meer