“Strategie-Hulp-On-Demand (SHOD)”

uw ‘meewerkend voorman’ bij de strategische opbouw en -ontwikkeling  van uw organisatie

9. Blue Ocean – de 2 hoofdcomponenten

Zo’n waarde-innovatie als hiervoor in de vorige weblog (8) genoemd, bestaat uit 2 componenten die tegelijkertijd geïmplementeerd moeten worden (zie figuur):

  1. Vernieuwing van de dienst zodanig dat er waarde gecreëerd wordt zowel voor de klant (en diens klant) als voor de organisatie zelf.
  2. Kostenreductie door het afstoten of verminderen van kosten gerelateerd aan activiteiten / aspecten die in de markt minder nodig zijn.

Om te komen tot waarde-innovatie op basis van vernieuwing en kostenreductie dienen de volgende 4 vragen als leidraad:

– Welke factoren die de branche nooit heeft geboden, moeten we creëren?

– Welke factoren moeten we versterken tot een stuk boven de branchenorm?

– Welke in de branche vanzelfsprekende factoren moeten we schrappen?

– Welke factoren moeten we afzwakken tot een stuk onder de branchenorm?

Het opstellen en invoeren van een Blue Ocean Strategie is niet eenvoudig. Heeft men een blauwe oceaan ontdekt, dan blijkt de uitvoering van de strategie op de gebruikelijke veranderobstakels* te stuiten.

Lukt de verandering wel, dan blijkt het lastig om voortdurend te blijven focussen op de nieuwe strategie. Men valt vaak snel terug in het ‘concurrentiedenken’ of de oceaan kleurde veel sneller rood dan verwacht.

* binnenkort bij ‘Strategisch Managen’ volgt hierover meer informatie

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *