Disruptive technologies, game changers, big bang. Het nu!.
Een ‘Blue Ocean’ strategie staat voor het vinden van onaangeboorde markten met kansen voor langdurige en rendabele groei. Om een ‘blauwe oceaan’ te kunnen ontdekken moet je anders kunnen kijken en denken! (Ref. lees vooral het gelijknamige boek van Kim/Mauborgne).
Kern van deze strategie bestaat uit het creëren van compleet nieuwe markten, met innovatieve waarde-voorstellen, de zogenaamde ‘Blauwe Oceanen’. Dit in tegenstelling tot het actief blijven in bestaande markten met moordende concurrentie, de ‘Rode Oceanen’.
Men kan hieruit ontsnappen door het opstellen van een ‘Blue Ocean strategie’, waarmee eigen marktruimte wordt gecreëerd in plaats van er met anderen om te vechten.
Doordat de marktruimte nieuw is staan ook de ‘spelregels’ niet vast met alle kansen van dien. Centraal element in de blauwe-oceaanstrategie is het ‘strategieplaatje’ met zijn ‘waardecurve’ waardoor je in één oogopslag ziet op welke cruciale factoren jouw aanbod verschilt van die van de mededingers, (ref. figuur met Canvas onlangs nog opgesteld bij een klant die werkt aan een revolutionaire vorm van energieterugwinning).
Mocht het Product echter een substituut betreffen kijk dan zowel naar de bekende factoren (zoals prijs, gewicht, etc.) als naar de innovatieve factoren (bv. CO2, NOx-emissie, E-verbruik, etc). en vergelijk de kansen. Pull& Push helpt u graag bij het opstellen van een Blue Ocean Canvas via www.pullenpush.nl/contact