“Strategie-Hulp-On-Demand (SHOD)”

uw ‘meewerkend voorman’ bij de strategische opbouw en -ontwikkeling  van uw organisatie

7. Groei vanuit Diversificatie

Het 4e segment in de PMC-matrix ‘Diversificatie’ wordt als meest risicovol voor groei gezien omdat de ondernemer met nog onbekende en mogelijk innovatieve Nieuwe Producten, onbekende, Nieuwe Markten betreedt. “Waardoor komt dit?” vraagt de ondernemer en “waar moet ik verder op letten?”

Antwoord; “Beperk het bedrijfsrisico op dit onbekende terrein tot een minimum. Zorg allereerst voor een aanvaardbaar penetratietempo. Immers je wil een minimum ‘volume’ kunnen afzetten in een vooraf bepaalde periode”. De blauwe driehoek in bijgaande figuur toont de drie belangrijkste leidende basiselementen voor dit segment: ‘Functie-Klant-Expertise (F-K-E)’.

De risico’s nemen bij ‘diversificatie’ namelijk snel toe. Daardoor is het aan te bevelen om – groeiende vanuit een ander segment – bij voorkeur twee van de drie ‘F-K-E’-elementen uit de driehoek ongewijzigd te laten.

Bijvoorbeeld; wil men geheel nieuwe Klanten bedienen, houdt dan de eigen Functie (bv. Producent) en Expertise ongewijzigd.
Onvoldoende start- en scale-ups – die nieuw in een markt zijn met hun nieuwe product(en) – realiseren zich dat voor hen het eerste segment in feite gelijk staat aan het vierde! Met alle (verantwoorde) risico’s van dien!

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *