De eerder (in weblog 3) genoemde product-marktmatrix wordt ook wel Ansoff-matrix genoemd, naar de persoon, die de 4 segmenten van de PMC-matrix uitdiepte naar de typische groei die zich hiervoor afspeelt. Hij onderscheidt allereerst zowel de Product/Dienst-as in ‘Bestaand’ en ‘Nieuw’ en de Markt(segment)-as in ‘Bestaand’ en ‘Nieuw’ en zet deze beide assen zodanig tegen elkaar af, dat er vier (groei)kenmerkende segmenten ontstaan, die zich op interessante wijze laten onderscheiden.
Noot: Voor wat betreft ‘Bestaand’ en ‘Nieuw’ van een Product/ Dienst hanteert men meestal een (eigen) definitie. Bijvoorbeeld: ‘Nieuw’ zijn alle producten/Diensten die binnen (bv.) de laatste 2 jaren zijn ontwikkeld*. ‘Bestaand’ zijn dan alle Producten/Diensten die ouder zijn, dus langer dan 2 jaar geleden zijn ontwikkeld. *) Gaandeweg worden aan deze categorie dus telkens de jongste nieuwe Producten/Diensten toegevoegd en vallen de Producten/Diensten ouder dan 2 jaren af en vallen vanaf dan in de categorie ‘Bestaand’ (totdat deze Producten helemaal uit het assortiment zijn verdwenen).
Een ‘Bestaande’ of een ‘Nieuwe’ Markt wordt meestal gedefinieerd door vast te stellen waar het Product al afgezet wordt. Dit is de Bestaande Markt. De Nieuwe* Markt wordt meestal gekenmerkt door de Markt waar men de komende periode (?) haar Producten/Diensten (nieuw) wil gaan afzetten. *) Dit marktonderscheid kan geografisch, demografisch, technologisch, internationaal, kwalitatief, etc. zijn.
Hoe benoemt en onderscheidt Ansoff de vier groeikenmerken voor de (gedefinieerde) Producten/Diensten per Marktsegment:
Allereerste ‘Penetratie’: dit is het segment waarbij men de groei (vooral) ziet door de bestaande/bekende markten verder uit te diepen met de bestaande producten.
‘Marktontwikkeling’: het segment waar de afzet van de bestaande producten vooral gebeurt door hiervoor nieuwe markten te ontginnen.
‘Productontwikkeling’: betekent dat men nieuwe producten ontwikkelt waarvan men denkt dat deze op de bestaande markt afgezet kunnen worden. (Onder ‘nieuw’ verstaat men dus bijvoorbeeld die producten die binnen de afgelopen 2 jaar volledig nieuw werden ontwikkeld. Oudere producten rekent men dan tot de Bestaande).
Tot slot kan men ook voor een rigoureuze aanpak van de groei gaan en voor ‘Diversificatie’ kiezen, het meest risicovolle segment en uitgangspunt, om te kiezen. Hierbij gaat het veelal om echte innovatie door ‘Nieuwe Producten’ op ‘Nieuwe (onbekende) Markten’ af te zetten. Hierover binnekort meer.
0 reacties