In de weblogs 41 t/m 44 vindt u mogelijk extra handvaten voor het bepalen in welke fase van ontwikkeling uw organisatie op dit moment staat. Dit kunt u doen aan de hand van de kolom waarin u de meeste overeenkomsten ziet met uw eigen organisatie.
Als u dit inmiddels al kon bepalen is dit geweldig en heeft u – na een korte rustpauze! – hopelijk de moed, de energie én vooral de ambitie, om deze naar een nog hoger (lees; mooier of zelfs echt professioneler niveau te brengen.
Streef te allen tijde – maar wel zo gelijkmatig mogelijk over de aspecten heen – naar de volgende fase. Probeer in enige fase dus niet om telkens per aspect ‘door te stoten’ naar een hoger niveau, maar trek er per fase telkens ieder aspect in voldoende mate bij en neem voldoende tijd om dit te laten beklijven. Vergewis u als aanvoerder echter wel tijdig van het juiste momentum en van hetgeen de volgende fase per aspect van u verlangd opdat u een echte leider blijft, men u telkens als (vernieuwend) rolmodel ziet en met enige ervaring, voldoende steun kunt bieden.
De Proactieve organisatie.
Op dit niveau geeft het management richting door een inspirerende en bindende visie op de toekomst te creëren (het WAT).
De organisatie heeft een helder gecommuniceerde en gedeelde ambitie (!) en gebruikt deze als sturing.
De planning gaat meer naar de lange termijn en is gekoppeld aan de strategie en de visie.
De medewerkers worden geïnspireerd door de ambitie van de organisatie en worden aangesproken op hun verantwoordelijkheid en op zelfstandig denken binnen de gegeven kaders.
Het leiderschap richt zich op het coachen van de medewerkers.
Zelfverantwoordelijkheid nemen door de medewerkers wordt gestimuleerd én gewaardeerd.
Dé inhoud als sturingsmiddel wordt steeds meer vervangen door processturing (richting de échte zingevende ambitie).
De focus is dus verschoven van het eigen ego, via het team naar de organisatie en de klant.
Als u hier werkt mag u meedoen en meedenken met HOE de organisatie haar lange termijn doelen kan bereiken en de medewerkers voelen zich geïnspireerd door de leiding (het leiderschap). De organisatie richt zich op haar bijdrage aan de Job-To-Be-Done van de eindklant/relatie.
Deze worden meer en meer partners. Zelfs in de keten is er al sprake van proactief organiseren.
Volgende week vertel ik over de Top-presterende, contribuerende organisatie. Zien wij u dan weer?