“Strategie-Hulp-On-Demand (SHOD)”

uw ‘meewerkend voorman’ bij de strategische opbouw en -ontwikkeling  van uw organisatie

4. Verdienmodel | het Business Model Canvas (BMC)

In weblog 3 gaven we aan dat het Business Model Canvas (BMC) belangrijk inzicht biedt in een verdienmodel. Dit Canvas bestaat uit 9 ‘bouwstenen’ (zie afbeelding). De 4 (gele + oranje)‘blokken’ rechtsboven in het canvas geven aan hoe een organisatie haar werkelijke waarde creëert (lees: omzet realiseert). De 3 (groene) ‘blokken’ linksboven geven aan wat de organisatie nodig heeft om succesvol te kunnen opereren. Dit zijn de directe (on)kosten voor de organisatie.

Het centrale, gele blok, is de WAARDEPROPOSITIE waarom het allemaal draait en waarmee u feitelijk uw verdienmodel realiseert. Belangrijker: waarmee u feitelijk toont wat u echt bijdraagt aan uw Klant, c.q. welke WAARDE uw Product of Dienst echt heeft voor uw Klant.

Door (het paarse) ‘bouwblok 9 rechtsonder’ (omzet) te vergelijken met (het paarse) ‘bouwblok 8 linksonder’ (de directe onkosten) krijgt de organisatie inzicht in haar verdienmodel. (Dus van de gehele organisatie of van de Productgroep(en) die zij op dat moment onder de loep neemt). De blauwe figuurtjes geven een extra verwijzing naar weblog 3.

In voorkomende gevallen kan genoemde uitkomst de organisatie ook inzicht verschaffen in de concrete verdiensten die zij mag verwachten met dit verdienmodel. Omdat de toekenning van kosten of omzet naar de verschillende bouwblokken binnen een organisatie nogal kunnen verschillen leent dit model zich vaak wel voor een interne benchmark (of Productgroep-vergelijking), echter minder voor een externe benchmark.

Op internet vindt u meer afbeeldingen, verdere uitleg en zelfs (instructie)filmpjes over het invullen van een BMCanvas. O.a. bij ‘Stratigyzer’ kunt u veel nuttige info en diverse ‘templates’ vinden die helpen om een perfecte Waardepropositie/Klantprofiel (ref. weblog 3) of Verdienmodel voor uw Product(groep), of voor uw organisatie als geheel, op te stellen. Ons advies luidt wel om de instructies voor het invullen zeer goed te lezen. Beter is het om het invullen onder begeleiding te doen.

Ook wij ondersteunen u graag bij het bepalen van uw Waardepropositie(s) en/of bij het opstellen en/of interpreteren van uw eigen verdienmodel.