“Strategie-Hulp-On-Demand (SHOD)”

uw ‘meewerkend voorman’ bij de strategische opbouw en -ontwikkeling  van uw organisatie

39. Hoe adresseren we obstakels in de ‘Innovatiereis’?

Allereerst wil ik hier onze volgers op www.pullenpush.nl en op LinkedIn Pull& Push bedanken voor het zo snel bereiken van deze mooie mijlpaal. Dagelijks nieuwe kijkers en blijvers en ‘still growing strong’. Fijn dat onze blogs blijkbaar voorzien in een behoefte. Ook bedankt voor de reacties en vaak terechte aanvullingen of opmerkingen. Hiermee wordt het alleen maar beter. Als we ook kijken naar de functies en organisaties waar iedereen werkzaam is, dan zien we in de totale mix een hele mooie selecte groep van aanvoerders en bedrijven, incl. qua grootte.

Ter zake: winst en continuïteit van een onderneming zullen in de toekomst steeds sterker afhankelijk worden van hun innoverend vermogen.

Innoveren is een continuüm dat loopt van verbeteren naar creëren.

Hoe adresseren we obstakels in de ‘Innovatiereis’?

Het is aan de top van de onderneming, c.q. aan de aanvoerders van iedere organisatie om die ontwikkeling te stimuleren en te sturen. Een uitgangspunt van het geschetste ontwikkelingsmodel is, dat aan de groei van de organisatie gericht aandacht besteed wordt door het inzetten van verschillende interventies.

Het gaat dus vooral om Innoveren en Leiderschap.

Een van die interventies is het ontwikkelen van leiderschap langs de geschetste lijnen die ik al besprak in weblogs 18 en 19 (Leiderschapsstijl vs. Ontwikkelingsstadia van de organisatie).

Tenminste twee belangrijke aanvullende opmerkingen zijn hier gepast en behandel ik in weblog 40 en volgende.

Te weten;

  1. elke ontwikkelingsfase is een natuurlijke
  2. elke stijl van leidinggeven omvat de vorige.

Daarna – en mede vanwege enkele recente en gerichte vragen uit de praktijk – licht ik in weblog 41 t/m 44 iedere ontwikkelingsfase van een organisatie nog wat uitgebreider toe. Ook hieraan schijnt behoefte te zijn. Doe er straks uw voordeel mee. Nieuwsgierig geworden? Blijf ons kritisch volgen.