Ondernemers van (MKB-)organisaties hebben nogal eens het gevoel dat ze tijdens de groei tegen een zwaar punt aanlopen. Een punt waarop de dingen moeizamer, lastiger of soms in het geheel niet meer lijken te kunnen.
Herkenbaar? Schrik niet! Dit is zeker niet ongebruikelijk. Dit hoeft ook geen einde aan de groei te betekenen. Vaak betekent dit wel een groeistuip en een veeg teken dat de organisatie aan een volgende stap, of schaalgrootte-sprong, toe is.
Bent u hier aangekomen denkt u? Hoe mooi. Wilt u uw leven echter aangenaam en uw organisatie gezond houden, dan moet hierop wel gereageerd worden. Misschien niet op stel en sprong, maar wel hoe eerder hoe beter.
Reageert men niet, ook zelfs niet op de lange duur, dan zal het steeds moeilijker worden om het hoofd boven water te houden, mede afhankelijk van de reserves die het bedrijf heeft. Met dit door de ondernemer ‘goed genoeg te vinden en te consolideren’ zal deze organisatie zonder verder ingrijpen ter ziele gaan of worden opgeslokt.
Herkent men daarentegen tijdig de ‘stagnatie’-symptomen, dan is het belangrijk om de organisatie voor te bereiden en in te richten, op de volgende groeisprong. Dit om uiteindelijk te komen tot een toporganisatie. Ik spreek hier met opzet niet over de grootte van zo’n organisatie, want dit hangt sterk af van het soort organisatie, het product of de dienst en in welke sector de organisatie actief is.
Bijgaande afbeelding geeft – conform voorgaande beschrijving – slechts weer wanneer deze sprongen zich ongeveer voordoen en wat het volgende ontwikkelingsstadium in het bijzonder verlangt.
Voor wat betreft de groei van een organisatie moet er een verschil gemaakt worden tussen de incrementele groei (waaruit de bogen in de afbeelding in feite bestaan) en de duidelijke break-through sprongen die in de afbeelding te zien zijn op de plekken waar de stippellijnen de krommen (gaan!?) raken. De totale lijn toont hier de typische ontwikkelingsstappen van een organisatie. Bij het naderen van de (af)vlakke(nde) lijn (ref. rode ‘ster’ in de afbeelding) is er dus geen reden tot paniek, maar wees als ondernemer wel super alert. Probeer deze periode zo kort mogelijk te houden en zet in op de volgende groeifase.
Het opzetten of gereed hebben van een strategisch plan, gebaseerd op een gedeelde ambitie van de directie, die door alle medewerkers gedragen en verder uitgewerkt wordt is dan aan te bevelen.
Immers een duidelijke richting en ambitie, die alle medewerkers inspireert, verschaft direct de energie die nodig is voor de vernieuwing die een nieuwe, duurzame en vitale organisatie mogelijk maakt. Zo’n onderneming ondergaat dan belangrijke groei, die trouwens niet persé of uitsluitend euro’s behoeven te zijn. Dit kan ook dezelfde, maar dan wel de betere, omzet, zijn. Groei, of beter gezegd, het verder ontwikkelen van de competenties en/of het aanleren van nieuwe vaardigheden van de medewerkers zal hierbij overigens ook een belangrijke factor voor succes zijn.
Voor veel MKB-organisaties zal een (omzet)ontwikkeling volgens dit patroon over de jaren heen, herkenbaar zijn. Voor sommige MKB-organisaties misschien minder. Zij wisten deze sprongen, misschien zelfs onbewust of met behulp van een adviseur, toch al te realiseren. Was de omzetlijn de eerste jaren zelfs exponentieel, dan was de eerste fase (die van pionier) wellicht nog volop in ontwikkeling. Dit ongetwijfeld aangevuld met de typische perikelen die een Start Up en Scale Up ook nog eens ondergaan.
Laten we voorgaande vertalen naar onze mooie en essentiële MKB-organisaties die zich nu nog te groot voelen voor het servet, maar duidelijk nog te klein zijn voor het tafellaken. Deze metafoor gaat voor hen op bij iedere knik in de hier getoonde afbeelding waarbij het servet zich allereerst ontwikkelt tot een heuse servet van maximale grootte en -uiteindelijk – tot een mooi damasten tafellaken.
Met name voldoen veel kleinere tot middelgrote MKB-organisaties aan de hoofdkarakteristieken van de figuur.
Groter dan een luxe damasten servet worden deze niet snel. Zeker niet als deze de ambitie niet durven uit te spreken om van een ‘servet’ tot een ‘tafellaken’ te willen groeien en hierdoor de sprong naar een middelgrote MKB-organisatie niet gemakkelijk maken.
Zo’n ambitie kan echter wel de weg inluiden naar een veel betekenisvoller bijdrage door de organisatie. De eerste echte sprong van ‘servet’ naar ‘veelzeggend tafellaken’, soms zelfs met internationale verbindingen vraagt ook om een steviger en moediger aanpak om te komen tot deze groei versus tot de groei die men gewend was.
Belangrijk: ‘Het servet’ heeft vaak een adviseur met de (pioniers)ervaring uit het vorige stadium, die vaak een bekwame, aantrekkelijke, snelle en zeer welkome ondersteuning biedt. Deze wordt veelal ‘aangereikt’ vanuit een overkoepelende of iets grotere vergelijkbare MKB organisatie of vanuit de naaste eigendomsverhouding of ondernemersfamilie.
Wil ‘het servet’ echter de status van ‘veelzeggend tafellaken’ bereiken én hierop zelfs doorgroeien dan heeft de adviseur toch echt veel meer ervaring nodig met betrekking tot leiderschap, organisatieontwikkeling en vaak ook nog met betrekking tot de typische ontwikkelingen in de markt en rondom de technologie die de organisatie omringt. Vaak is ook een multinationale ervaring onontbeerlijk.
Dit vraagt ook om iemand met visie, kennis van het opzetten van een strategie en om ervaring met de impact hiervan op een organisatie.
Immers onder de ambitie en het opstellen van een (liefst compact) transitieplan, dat aangeeft WAT er gedaan moet worden, moet energie komen.
In de fase van daadwerkelijke invoering van de strategie moet de organisatie echt als geheel in beweging komen. Dit maakt de invoering extra lastig en vraagt ook om lef, empathie en het vertrouwen van de aanvoerder die de organisatie uitnodigt op het HOE.
Geruggesteund door een extra, eenvoudig, gevisualiseerde Roadmap, Transitiekaart of Ambitie-dashboard, liefst op één A4-tje, kan de ervaren ondernemer – vaak op diens verzoek nog (deels) ondersteund door de adviseur – de organisatie dan op vernieuwende wijze, strategisch en ambitie-gestuurd naar duurzame vitaliteit leiden.
Wees dus niet bevreesd voor stagnatie of kramp in uw groei, maar zie dit vooral als kans.
De experts van Pull& Push en Vosteq (www.vosteq.nl ) begeleiden u graag bij dit mooie proces. Veel succes.
0 reacties