In de dagelijkse praktijk komen de begrippen leverbetrouwbaarheid en klanttevredenheid veel voor. Vaak geeft een ondernemer mij aan hoe lastig de organisatie het vindt om deze twee criteria goed te managen. Aan de hand van bijgaande figuur licht ik graag de relatie toe tussen de elementen van de logistieke doelstelling van het fysieke product. Heel vaak worden de divers termen door elkaar heen gehaald of gebruikt, hetgeen het onderlinge begrip en zeker de optimale oplossing voor menig logistiek vraagstuk, niet ten goede komt.
Er vanuit gaande dat leverbetrouwbaarheid in eerste instantie de klanttevredenheid beïnvloedt, dan zien we vanuit bijgaande figuur, dat dit simpelweg betekent; ‘de juiste hoeveelheid product’ op ‘het juiste moment’.
In het verlengde hiervan zien we echter de volgende ‘klem-situatie’ ontstaan. Zodra we de levertijd/doorlooptijd kort wensen te hebben dienen de producten op ‘het juiste moment’ én ‘tegen minimale kosten’ bij de klant te zijn! Laten we de afstand tot de klant buiten beschouwing dan kunnen we hieruit concluderen dat dit niet ‘eenvoudig’ te realiseren is en geenszins door de voorraadhoogte conform de wens aan te passen. Immers dit strookt niet met de wens om de voorraad juist zo laag mogelijk te hebben!
De figuur geeft subtiel weer, dat de leverbetrouwbaarheid tevens afhankelijk is van de flexibiliteit, d.w.z. van ‘het juiste product’ in de ‘juiste hoeveelheid’.
De hoogte van de voorraad lijkt een soort resultante te vormen. Ook blijkt hieruit dat een organisatie soms (lever)betrouwbaar kan zijn door op flexibele wijze een (alternatief) product te kunnen leveren.
Hiermee maak ik dan (ook visueel) duidelijk welke aspecten en elementen de belangrijkste bijdrage leveren indien men de juiste balans wil vinden binnen de logistieke doelstelling. Ook is hiermee overduidelijk aangetoond hoe cruciaal o.a. het assortimentsbeleid en de flexibiliteit voor een organisatie zijn.