Dagelijks stel ik vast dat veel ondernemers minder bekend zijn met het begrip ‘Generieke Strategie’. Nu is het zeker niet zo dat zonder deze kennis goed ondernemen onmogelijk is en dat hiermee de (zakelijke) wereld vergaat, maar het is naar mijn bescheiden mening bijzonder nuttig om dit basisbegrip uit de ‘Strategische Marketing’ wel te kennen en hiermee al dan niet uw voordeelte doen.
Het houdt in dat een ondernemer/organisatie zich allereerst algemeen positioneert naar één van de volgende drie generieke keuzes:
- Laagst mogelijk kosten (Cost Leadership),
- Hoogst haalbare kwaliteit (hoog onderscheidend vermogen/Differentiatie),
of bewust te kiezen voor de positie hier (ergens concreet!) tussenin;
- ‘Middle-of-the-road’ (Focus).
Dit lijkt simpel, temeer deze laatste keuze dus nooit zwart of wit is, maar wel verlangd dat u aanvullende keuzes maakt. Vandaar de toevoeging ‘ergens concreet’. De beiden uiterste posities verklaren zich immers ‘eenvoudig’.
Denk bij de eerste bv. aan Action, Lidl, Zeeman en bij de tweede bv. aan; BMW, Gucci, Rolex.
V.w.b. ‘Middle-of-the-road’ is deze positie vooral belangrijk omdat hierbij de eerste twee keuzes worden uitgesloten, men wil hier zeker niet de goedkoopste zijn (met toereikende kwaliteit) maar ook zeker niet de duurste (met zeer hoge kwaliteit en dito prijs). Deze uitersten vragen ook vaak om een perfecte voorbereiding en om een lange adem (merkopbouw).
Bij ‘Middle-of-the-road’: is de uitdaging om écht te focussen, om uw Waardepropositie(s)* goed te kennen en om deze exact af te stemmen op uw doelgroep(en).
Noot: deze Waardepropositie zal (!) normaliter per marktsegment verschillen!
Wil u het met een ‘Middle-of-the-road’ positie bv. waarmaken als marktleider dan moet uw organisatie het waarmaken om zich in de doelmarkt als beste te onderscheiden en hier in alles uit te blinken!
Een goede strategiediscussie begint in feite hier. Ook voor ons als adviseurs in de praktijk. De praktijk wijst uit dat een uiterste positie zelden wordt ingenomen. ECHTER juist door ook deze uiterste posities te (h)erkennen wordt u zich mogelijk nog meer bewust van de noodzaak tot Focus m.b.t. de door ú ‘gekozen’ ‘Middle-of-the-road’-positie en voelt u precies aan hoeveel hierover verder nog te zeggen valt.
‘De moraal van dit verhaal’ is echter in de eerste plaats dat het besef er is;
dat uw organisatie wellicht een ‘Middle-of-the-road’ positie heeft en dat u zich dus moet realiseren dat u deze keuze (veelal onbewust) al gemaakt óf geërfd heeft, maar ook dat hierbij dus een zekere ‘focus’ behoort. Tegen deze keuzes loopt u ook aan zodra u de strategie voor uw organisatie bepaalt, u deze hierop richt en u deze persoonlijk aan gaat sturen. Managen wordt Leiden. Fun dus.
Noot: slechts als Start Up of Scale Up kunt u misschien noch snel kiezen voor één van de uiterste Generieke posities.
De praktijk toont aan dat de meeste aanvoerders van organisaties zich prima redden met een ‘Middle-of-the-road’ positie, maar dat het pas echt ‘fun’ wordt zodra ook de bijbehorende keuzes bewust gemaakt worden. Daarom hoop ik van harte dat u door deze blog, noch fanatieker nadenkt over uw (wellicht) ‘middle-of-the-road’ positie en deze tijdig / alsnog voorziet van de beste, eigen unieke strategie, lees: stip-op-de-horizon. De plek waar u uw organisatie over 3-5 jaar graag ziet staan en waardoor u effectief de juiste Waardpropositie van uw organisatie aan de juiste klant en de Waardproposities van uw Producten/Diensten aan de juiste doelgroep(en) kunt koppelen. Graag steunen wij u hierbij.
*) over het begrip Waardepropositie kunt u ook lezen in blog 2. Dit begrip zal in deze rubriek met enige regelmaat terug komen.