“Hierbij stuur ik u de prijzen voor …”. Zo ziet het begin van menige (e-mail?) offerte er nog steeds uit. U staat hiermee dan al direct met 1-0 achter t.o.v. professionele organisaties die de juiste aandacht aan offertes besteden.
Een manier om een dergelijke offerte professioneel uit te brengen is door gebruik te maken van ‘de hamburgertechniek’, mooi in een kleurig pdf-format.
Het begin van de hap is de inleiding bij uw offerte. U bedankt hier de prospect/klant voor zijn aanvraag en beschrijft wat u (technisch/inhoudelijk) gaat aanbieden. Dit is de bovenkant van de hamburger/brief. De smaak begint te komen. De klant denkt “er is goed geluisterd, ik ben begrepen. Deze leverancier weet wat ik zoek”.
Dan komt de kern van de hamburger, uw échte boodschap. Deze beschrijft de meerwaarde van uw product of dienst voor de klant, hoe deze de klant helpt bij zijn hoofdactiviteit, zijn ‘Job-To-Be-Done’ én hoe dit zijn ‘pijn’ verlicht. De smaak komt nu echt naar boven. U verwijst hierbij naar bijlagen (incl. prijzen/condities).
U sluit de brief af (= de bodem van de hamburger) door het belang van een langdurige en/of betrouwbare relatie aan te geven en/of hoe uw organisatie nog verder kan bijdragen aan de klant, u bedankt voor de tijd en aandacht én dat u met belangstelling uitkijkt naar de positieve reactie. Dit laatste graag letterlijk. Immers u kijkt toch nooit onverschillig uit naar de reactie, noch naar een negatieve!
Durf dit dan ook zo te stellen.
Lees uw begeleidende brief nog eens zorgvuldig door en ‘proef” hoe deze de ontvanger zal smaken. Gegarandeerd dat u uw opbrengst uit uw offertes verhoogt.
Inmiddels ondersteunt Pull& Push menige ondernemer met zijn schriftelijke communicatie en/of professionaliseer zijn Verkooporganisatie verder.
Thank you for sharing this insightful article! I found the information really useful and thought-provoking. Your writing style is engaging, and it made the topic much easier to understand. Looking forward to reading more of your posts!
Thanks Amy, for these nice words and illustrating feedback. As you can see from my website this knowledge and (writing) ability comes from so many years of experience. Not only by the years but especially experiencing what works (is effective) and what not. Hope to hear and learn from you again.