Enige tijd geleden sprak ik een ondernemer die jarenlang als specialist/vakman in loondienst werkte. Hij vertelde mij over deze periode, maar ook dat hij zich daarna jarenlang als zelfstandig specialist Service & Onderhoud had verhuurd aan vele maakbedrijven binnen het MKB, tot hij ca.14 jaar geleden voor zichzelf begon. Hij heeft nu een mooi, succesvol en respectabel eigen maakbedrijf en wist ook zakelijk goed door de corona-crisis heen te komen. Toch ‘moest er nog veel gebeuren. Zowel intern als extern.” Hierover raakten we vanzelfsprekend in gesprek.
Met het oog op de toekomst wilde hij naar een betere situatie voor zijn bedrijf, hij had geen kinderen die het bedrijf over zouden kunnen nemen, maar vond de tijd rijp om een duidelijke stip op de horizon te zetten. “Dat ik weet waar ik naar toe werk en waarom”.
Hij vroeg mij hem hierbij te ondersteunen, te beginnen met het op professionele wijze ‘binnenhalen’ van een voor hem strategisch belangrijke nieuwe klant.
Twee zaken vallen hierbij direct op. Hij herkent de ‘waan-van-vandaag’ én wil hier ook van weg. Hij houdt zichzelf niet vast met de vele excuses die horen bij de waan-vandaag, zoals: te druk met de huidige klanten/markt en de vele andere beren op de weg die hij ziet als hij naar de huidige situatie kijkt. Hij wil zijn onderneming toekomstbestendig maken en kijkt vooruit naar wat hem te doen staat om daar te komen. Hij vraagt ondersteuning/hulp.
Door ook voor Strategiebepaling externe ondersteuning in te roepen laat hij zien ook niet alles te weten. Hij durft zich kwetsbaar op te stellen. Ga hierbij nooit over één nacht ijs en verzeker je, naast het tarief van de expert, ook vooral over diens juiste (praktische) kennis, ervaring en achtergond. Er zit beslist enig kaf onder het koren en opdat ik hier niet voor eigen parochie preek; je vraagt slechts in twee gevallen ondersteuning van een externe partij:
- bij gebrek aan capaciteit en/of
- bij gebrek aan expertise.
In plaats van zwakte toonde deze ondernemer dus kracht en leiderschap. Vraag de expert vooraf bijvoorbeeld ook om referenties en eerder behaalde resultaten.
Bovendien, beter iets te zware ondersteuning (grote slagingskans) dan te lichte (geen slagingskans). Het gaat er immers om dat ‘de waan-van-vandaag’ verandert van ‘mennen vanaf de bok’ naar ‘meelopen naast de bok’. Rennen en haasten wordt begeleiden en bijsturen. Lijden wordt Leiden. We gunnen deze ondernemers dus niet alleen de lasten maar vooral ook de lusten, de groei, het plezier het ‘er toe doen’ als mens én als organisatie. Dit zorgt voor een prima balans.
Beluister hier wat organisatieadviseur Ron Schel zegt over ‘nieuw Leiderschap’ in deel 4 van de PODcast ‘over #Contributisme gesproken’;
0 reacties