De tot nu toe hier besproken blogs over strategie, leiderschap, organisatie-ontwikkeling, strategische marketing & verkoop hebben alle een relatie tot de Bedrijfs- of Organisatiekunde maar ook tot persoonlijkheid, houding & gedrag, emotie én tot de Ambitie van mensen in hun onderlinge – vaak zakelijke – samenwerking. Zelf ben ik afgestudeerd als Werktuigbouwkundige en direct daarna als Bedrijfskundige. Pas op 45-jarige leeftijd ontving ik de bul voor Organisatiekunde. Genoemde opleiding en de aansluitende (veelal technisch/commerciële) ervaringen beschouwde ik ooit als ruim voldoende, maar bleken dit – gedurende en na deze studieperiode – toch niet te zijn. Niet voor mij althans.
De praktijk toonde mij steeds weer aan dat wat er in organisaties echt toe deed was de organisatie zelf, de mensen erin, wat dit samenwerken met hen deed, welke echte betekenis dit voor hen had, wat hen ‘betrokken’ maakt en ‘steeds sterker’ maakt, ‘hoe zij er zelf toe doen’.
Ook echter wat hen soms teleur stelt, frustreert of demotiveert.
Wat dit laatste echter teniet doet en dit eerste zo geweldig maakt is ‘INSPIRATIE’, één van de belangrijkste bouwstenen voor mensen, voor een organisatie.
We gaan het hierover in de volgende weblogs nog veel hebben. Meestal in de vorm van ‘ambitie’. Immers wat drijft uzelf écht en drijft deze ambitie ook anderen? Inspireert u dit, inspireert u anderen hiermee? Ja, dan noemen we dit motivatie, betrokkenheid. Let wel: uw echte ambitie inspireert ook uzelf en zet u aan dingen te doen, ook anders te doen, uit te proberen, te ervaren.
Tot op de dag van vandaag heeft ‘theoretische kennis’ mij zeer geholpen een en ander – vooral in de praktijk – beter te begrijpen, maar óók telkens weer dat er nog een lange weg te gaan is. Zonder feitelijke eindbestemming.
Geniet van deze reis, van de mensen om u heen en hoe anderen u inspireren en hoe u anderen inspireert!
Ik hoop daarom dat deze ‘blogs met wetenswaardigheden uit de praktijk’ nuttig voor u zijn en dat u ziet hoe bepaalde begrippen binnen de diverse mechanismen, methodieken of modellen – vaak letterlijk – op elkaar inhaken of elkaar overlappen om mensen te binden en sterker te maken.
Deze ‘synergie’ tussen praktijk en theorie geeft (mij!) het extra inzicht.
Ik hoop in alle bescheidenheid dat mijn blogs hieraan mogen bijdragen en deze u ook versterken en dat u anderen blijft inspireren met uw ambitie.