Hoe mooi en inspirerend de praktijk kan zijn bleek uit onze samenwerking met Hetraco BV uit Apeldoorn gedurende de laatste 3 jaar.
Over de uitkomst van de succesvolle eerste 2-daagse bijeenkomst met het MT+ heb ik menigeen destijds al geïnformeerd via LinkedIn. Niet lang daarna kwam ‘Corona’ en maakte de ‘intelligente’ lock down onmiddellijk een eind aan de strakke planning en kwam het project tijdelijk tot stilstand. Mede doordat het Strategisch Plan Hetraco 2021 – 2025 (carved in stone) gedrukt was én er hiervan al een zeer goede kick off naar het voltallige personeel had plaatsgevonden, (inclusief de distributie van dit plan aan iedere medewerker!) wist het enthousiaste en gemotiveerde management van Hetraco destijds zelfs dit momentum vast te houden. Men besloot na een behoorlijke tussenperiode van ca. 5 maanden om toch alweer in september met het strategie-traject door te gaan (ref.: LinkedIn publicatie Ruud Pullen op 28-8-2020: ‘Strategie: managers met lef versus Corona’).
De ambitie van Hetraco luidt “we make special fastener an experience!”. Het eerste deel van deze slagzin bestond al. Let echter eens op de kracht van het tweede deel van deze zin die aan het eerste deel toevoegt; ‘een belevenis!’. Hetraco ziet het metaalbewerken voor Klanten voortaan dus niet langer als pure Productie, maar als een echte belevenis die vooral door de Klant zo ervaren dient te worden!
Hetraco’s lange termijn doelstellingen werden daarom vooral op dit tweede deel van deze ambitie geënt en veel minder op wat men al erg gewoon vond om te doen; Productie draaien met goede kwaliteit en resultaat. Het werd mede hierdoor ook heel duidelijk hoe men de ‘kloof ging dichten’ tijdens de Transitie van ‘Productie’ naar ‘Belevenis’.
Men maakte elkaar duidelijk wat men NIET meer zou gaan doen, waarmee men nieuw ging BEGINNEN, wat men voortaan MEER en wat men voortaan ANDERS zou gaan doen. Dit teneinde DAN – in of voor 2025 – haar volledige Productie tot een Belevenis voor de Klant te maken. Al haar Hoofddoelstellingen kwamen hiermee dus in lijn te liggen met Hetraco’s ambitie.
Dat betrokken medewerkers de eersten zijn die merken hoe tevreden een klant daadwerkelijk is en of deze Hetraco ook als een belevenis ervaart, merkten zij binnen niet al te lange tijd in alle facetten van de Productie t/m de Logistiek (In-Door-Out).
Voor Hetraco echter in Transitie ging, stelde men wel eerst vast waar zij toen stond en WAT er verwacht werd. Dit had het MT goed voorbereid en dus schriftelijk vastgelegd in haar compacte Strategisch Plan Hetraco 2021 – 2025.
Als onderdeel van dit plan heeft Hetraco haar ambitie bovendien nog eens overzichtelijk samengevat op een dashboard, d.w.z. op één A4-tje dat sindsdien voor iedereen bij Hetraco dienst doet als Roadmap. Hierbij wordt telkens als eerste gekeken naar: waar staan we nu, wat kennen/kunnen we nu al, wat nog niet, welke competenties missen we nog, hoe zit het met onze ketenrelaties en -middelen en hoe zijn onze processen geregeld., etc.?
Het MT van Hetraco heeft dus in feite ‘alleen’ ‘het WAT’ duidelijk en goed voorbereid en als richting vastgelegd. Alle medewerkers tezamen zijn daarna in (multidisciplinair samengestelde) VerbeterTeams samen aan de slag gegaan om vast te stellen HOE de lange termijn doelstellingen het best gerealiseerd kunnen worden.
Deze Verbeterteams kwamen voor de kick-offs eerst samen in het HNK-gebouw in Apeldoorn. Wat een enthousiasme, nieuwsgierigheid en gretigheid (én heerlijke eigengebakken cake of andere lekkernij) trof ik aan bij iedere start van een multidisciplinair VerbeterTeam.
Als voorbeeld voor de samenstelling van zo’n team; twee medewerk(st)ers uit het magazijn, twee CNC-bewerkers, de interieurverzorgster, een commercieel verkoper binnendienst, de M&S manager en de algemeen directeur.
Een interessante samenstelling voor een team dat vast gaat stellen HOE de organisatie het best haar grondhouding van korte termijn denken ((taktisch) naar lange termijn denken (strategisch) kan aanpassen en HOE dan met elkaar om te gaan. Dit eerste team gaf de eerste strategisch subdoelstelling vorm en resulteerde in een presentatie aan het MT van concrete punten waardoor de organisatie – na groen licht – deze (eerste) stap kon zetten.
De organisatie kwam hiermee in beweging op haar ambitie: “we make special fasteners an experience”. Dat Hetraco dit letterlijk neemt is inmiddels duidelijk. Na de directeur heeft ook het overige MT extern leiderschapskennis e.a. kennis verworven om e.e.a. concreet sturing te kunnen geven en om de medewerkers te kunnen faciliteren en/of te begeleiden. De volgende Verbeterteams zijn inmiddels actief en de organisatie is nu volop in transitie van een normaal goed Productie-bedrijf naar een organisatie die ‘Productie als een belevenis’ laat zijn voor haar klanten én toeleveranciers en bovenal voor haar eigen medewerkers. Immers wat geeft er nu nog meer plezier en voldoening dan een blije klant die telkens weer opnieuw versteld staat van hetgeen Hetraco presteert. Dit is tegenwoordig dus duidelijk meer dan alleen het leveren van een fastener (trekstang met gerolde draad) volgens spec..