“Strategie-Hulp-On-Demand (SHOD)”

uw ‘meewerkend voorman’ bij de strategische opbouw en -ontwikkeling  van uw organisatie

12. Het SWOT-diagram en de (uitgebreide) SWOT-analyse.

Eerder, in het kader van PMC en Ansoff werd al een paar keer over SW  (Strengths – Weaknesses) en over OT (Opportunities – Threats) gesproken.

Samengenomen vormen deze het begrip ‘SWOT’, en omvatten zowel een interne analyse van de Sterktes (S) en Zwaktes (W) van de eigen organisatie, als ook een externe analyse van de Kansen (O) en Bedreigingen (T) voor de organisatie.

In een zogenaamde SWOT-diagram worden de uitkomsten van deze analyses dan simpelweg overgenomen en rechtstreeks in deze 2D-matrix weergegeven.

Dit is in feite een vrij eenvoudige invuloefening en – indien eerlijk en objectief uitgevoerd! – zeer effectief bruikbaar.

 

Een buitengewoon interessante doorontwikkeling op dit SWOT-diagram is de volgende.

Neem per SWOT-aspect de ca. 3-5 belangrijkste punten op en geef per segment iedere combinatie punten variërend van 0 (geen invloed) tot -2 of +2, resp. geringe of sterke (negatieve) invloed, (ref. bijgaande afbeelding).

Ga hierbij uit van de volgende (vier) vraagstellingen:

  • Welke sterke punten kunnen worden ingezet om de kansen te maximaliseren? (Groei)
  • Hoe kun tu de Sterktes gebruiken om deze Bedreigingen te minimaliseren? (Verdedig of Concurreer)
  • Maakt deze ‘Zwakte’ de ‘Kans’ onmogelijk? (Zet om in Sterktes)
  • Hoe zijn de Zwaktes te minimaliseren opdat de Bedreiging vermeden wordt? (Trek u terug uit de business of werk samen)

Tel deze punten per segment op en stel op deze manier simpelweg vast of u per segment de aspecten respectievelijk niet, enigszins, of sterk kunt beïnvloeden en bepaal binnen uw organisatie hoe u hiermee concreet inhoudelijk verbeteringen aan kunt brengen.

In bijgaande visuele voorstelling van zo’n uitgebreid SWOT-diagram, die wij recentelijk voor een organisatie uitwerkten, geven de rode getallen direct een indicatie van de verbetermogelijkheden per segment. Door ieder van deze aspecten in consensus met uw MT/Leadershipteam binnen de organisatie te verdelen kunt u al direct gericht verbeteringen doorvoeren in de context waarbinnen de SWOT-analyse door u is gedaan.

Deze methode maakt meestal onderdeel uit van een business plan, geeft een (eerste!?) houvast met betrekking tot noodzakelijk geachte veranderingen en vormt ook vaak een eerste opmaat naar de vraag of de huidige strategie nog voldoet, of dat deze er moet komen. “In welke richting gaan we/willen we gaan?”

Veel succes. Ga naar www.pullenpush.nl/contact mocht u hierbij ondersteuning wensen.

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *