Steeds vaker word ik gebeld door organisaties die hun bedrijfs- of organisatiecultuur willen aanpakken. Een interessante trend, want cultuur is er altijd — net als binnen de samenleving — en vormt een onlosmakelijk onderdeel van iedere organisatie. Toch leeft bij veel organisaties het gevoel dat hun huidige cultuur in de weg zit, beter kan, of zelfs dringend moet veranderen. Regelmatig klinkt dan de vraag:
“Is dit wel de cultuur die we willen en nodig hebben?”
Een cultuur kun je niet bestellen
Het is verleidelijk om te denken dat je cultuur “even kunt aanpassen” of opnieuw kunt vormgeven. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Cultuur is geen menukaart waar je als directie iets vanaf kiest. En hoewel een directie het beste met de organisatie voorheeft, kijkt zij onvermijdelijk door haar eigen roze bril. Bovendien: er bestaat geen knop waarmee je de organisatiecultuur naar wens kunt bijstellen.
Cultuur is bepalend voor succes
Wat ik tijdens mijn jaren in loondienst én als zelfstandig adviseur heb geleerd, is glashelder:
De cultuur van een organisatie is uiteindelijk bepalend voor het succes.
Niet alleen als het gaat om betrokkenheid of samenwerking, maar vooral bij het implementeren van veranderingen zoals een nieuw verdienmodel of een hernieuwde strategie.
Een treffend citaat van managementgoeroe Peter Drucker vat dit perfect samen:
“Culture eats strategy for breakfast (lunch ánd dinner).”
Met andere woorden: je kunt nog zo’n briljante strategie hebben, als de cultuur niet ondersteunend is, strandt het hele plan. Volgens veel experts bepaalt de cultuur voor meer dan 50% het succes van het strategisch beleid.
Drie vragen voor leiders
Als de vraag rondom cultuur speelt, is mijn advies om eerst de volgende drie punten onder de loep te nemen:
-
Is er een gedeelde ambitie of hoofddoel?
En is dit helder opgeschreven? -
Is deze ambitie breed gecommuniceerd en gedeeld?
Begrijpen medewerkers waar de organisatie naartoe wil? -
Is iedereen actief uitgenodigd om hieraan mee te werken?
Van de directie tot het team op de werkvloer?
Deze drie punten vormen de kern van wat we ook wel strategisch managen noemen. Maar zonder een sterke, gedragen cultuur als fundament, komt die strategie zelden van de grond.
Cultuur komt altijd eerst
De hamvraag blijft dan ook: Wat komt eerst, cultuur of strategie?
Mijn antwoord? Ik help u daar graag bij.
Meer weten?
Wilt u het inspirerende artikel van Peter Drucker over de rol van cultuur in organisaties ontvangen? Wij hebben het aangevuld met verdiepende inzichten over leiderschap en cultuurverandering.
Stuur een e-mail naar info@pullenpush.nl of bel naar 0683 398 488, en u ontvangt het kosteloos in uw mailbox.
Tot slot
Cultuur is geen bijzaak. Het is er altijd. Als leider of aanvoerder is het uw taak om die cultuur te herkennen, serieus te nemen en op de juiste manier te beïnvloeden.
En: beseft u voldoende uw rol als voorbeeld en rolmodel?
#cultuurverandering #organisatieontwikkeling #leiderschap #strategie #mkb
Bron: Peter Drucker – “Culture Eats Strategy for Breakfast”
0 reacties