“Strategie-Hulp-On-Demand (SHOD)”

uw ‘meewerkend voorman’ bij de strategische opbouw en -ontwikkeling  van uw organisatie

2. Waardepropositie en Product Markt Combinatie (PMC)

Onlangs sprak een ondernemer ons aan met een vraag over zijn klanten en dé markt. Hij voorzag enkele zeer grote klanten van een bepaald Product en veel andere klanten van een ander Product die hij deels ook via een tussenpersoon bediende. Ik vroeg hem of hij deze PMC’s verschillend benaderde. Hij kende wel het begrip marktsegment maar niet i.c.m. het ‘Product’, noch dat dit laatste bekend staat als Product Markt Combinatie (PMC). Echter, what’s in a name?

Wat hij óók belangrijk vond om te beseffen was dat verschillende Markt(segment)en een zelfde Product of Dienst vaak toch anders ‘waarderen’. Dit wordt ook wel de Waardepropositie van dat Product, of die betreffende Dienst – in een bepaald Marktsegment – genoemd.

Het is dus belangrijk om te weten welke ‘Waarde’ een specifiek Product voor een bepaalde klantengroep heeft. Op het begrip Waardepropositie komen we later nog vele malen terug.

Vervolgens stonden we stil bij de hoofdtaak van zijn klant; het succesvol afzetten van zijn (eind)product naar de markt(en) die zij bedienen. Om zelf een klant goed van dienst te zijn is het daarom allereerst belangrijk te begrijpen dat men jouw product vooral hoog zal ‘waarderen’ wanneer deze vooral of hoofdzakelijk bijdraagt aan het realiseren van de hoofdtaak van die klant (= customer job oftewel de klant’s ‘Job-To-Be-Done’).

In weblog 6 gaan we verder in op deze PMC-matrix (Ansoff matrix).

Noot: worden in onze weblogs over Product of over hem gesproken dan wordt ook respectievelijk Dienst en haar bedoeld, tenzij anders vermeld.

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *