Een klantsegment bestaat uit meerdere – voor ú – vergelijkbare klantprofielen en samen met de overige marktsegmenten die u bedient vormen alle marktsegmenten, op hun beurt, tezamen de totale markt die u bewerkt.
Het is uitermate belangrijk dat uw Product/Dienst in de eerste plaats Waarde toevoegt aan het Product/Dienst van uw Klant. Uw Product/Dienst draagt dan bij aan de Waardecreatie van de Producten/Diensten van uw klant. Als eerste moet men dus bijdragen aan de uitdagingen die de klant heeft (om zijn/haar hoofd-TAAK) optimaal uit te voeren (= zijn ‘Job-To-Be-Done‘). Daarnaast kunt u met uw Product en/of Dienst vaak op tweeërlei manieren extra bijdragen aan het verlichten van deze TAAK. Bij de uitvoering van de TAAK/uitdaging van de klant kunt u met uw Product of Dienst belangrijke barrières en/of pijnpunten bij hem wegnemen en ook kunt u hem met uw Product of Dienst ook vaak extra voordeel verschaffen!
Door het goed (her)kennen van deze drie aspecten heeft de ondernemer het beste uitgangspunt deze klant tevreden te stellen en tot herhalingsaankoop over laten gaan en/of u zelfs als partner te zien.
Door dit (waarde)profiel te koppelen aan een sluitende omschrijving van de Waarde die de Klant zelf biedt met diens eigen Product, met de eigen Pijnverzachters en met de eigen Voordeelverschaffers, vindt de Klant het optimum voor zijn aansluiting bij de Klant(groep) en is hier meteen geschetst wat de WAARDEPROPOSITIE compleet maakt.
Door de juiste ‘koppeling’ van WAARDEPROPOSITIE en KLANTPROFIEL wordt aan de eerste voorwaarde voor partnerschap voldaan. (Zie in bijgaande afbeelding ook de grijze blokken met deze tekst boven het Vierkant (uw Waardepropositie) en boven de Cirkel (uw Klantprofiel)
Bijvangst: Deze uitkomst verschaft ook ideale informatie voor bv. de opmaak van een website en vormt dé opstap naar hét Verdienmodel (Business Model) van een organisatie. (Hier komen we binnenkort op terug bij de behandeling van het Business Model Canvas (BMC), het ideale hulpmiddel om uw verdienmodel te bepalen, deze te checken/herzien of om deze zelfs eventueel aan te passen, afhankelijk van hoe tijdens normale of juist abnormale groei en crisistijden de bakens het best verzet kunnen worden). Hierover dus later meer.